Aşağıdaki noktalı yerleri uygun kelimelerle doldurunuz.
• Her anlatım, …GÖNDERİCİ, İLETİ, KANAL, ALICI DÖNÜT VE BAĞLAM gibi unsurlardan oluşur.
• Her anlatımda gönderici ve alıcı arasında bir ilişki vardır ve bu ilişki anlatımın …İLETİŞİMİNİ……. oluşturur.
• Anlatımda TAVIR/ ÜSLUP.., amaca ve muhataba göre değiştirilir.
• Kelimelerin bulundukları yere göre anlamlar kazanmasına …BAĞLAM… denir.
2.
Çökük bir kubbe kalsın mabedinden Yıldırım Han'ın;
fienaatleri çiğnensin muazzam kabri Orhan'ın!
Ne haybettir ki vahdetgâhı dinin devrilip taş taş,
Sürünsün şimdi milyonlarca me'vâsız kalan dindaş.
Yıkılmış hânümânlar yerde işkenceyle kıvransın;
Serilmiş gövdeler, binlerce, yüz binlerce doğransın.
Dolaşsın, sonra, islam'ın haremgâhında namahrem;
Benim hakkım, sus ey bülbül, senin hakkın değil matem!
Mehmet Âkif ERSOY
Yukarıdaki metnin iletişim unsurlarını söyleyiniz.
3. Aşağıdakilerin hangisi bir edebî metnin amacı olamaz?
A) Estetik zevk uyandırmak
B) Hayatın çeşitli duygularını yansıtmak
C) Bir olayı haber vermek, bildirmek
D) izlenim kazandırmak
E) Heyecan uyandırmak
4. “fiair olarak başarımı ……………. borçluyum çünkü ne kadar çok sözcükten kurtulursam şiire o kadar çok yaklaştığımı düşünürüm hep.”
Bu cümlede boş bırakılan yere düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) sahip olduklarıma değil, vazgeçtiklerime
B) aynı metni eklemelerle zenginleştirmeme
C) aldığım notlardan yararlanmama
D) hayal gücümün zenginliğine
E) işlediğim duyguların çeşitliliğine
2011 YGS
5. (I) Çocuklar şiire pek ilgi duymaz; onlar, metinlerde geçen sözcüklerin ve yansıttıkları anlamın
büyüsünden çok, anlatılanlara odaklanır. (II) Çocuk şiiri denen bir türün varlığını hep sorgulamışımdı
r. (III) Çünkü "olay" onlar için neredeyse her şeydir. (IV) Nitekim, çocuklar için yazılmış iyi şiirleri bulup
getirmeme, okutup ezberletmeme karşın, benim kızım da bu şiirlerde olayı aradığından iyi bir
şiir okuru olamadı henüz. (V) Bu da bize, Borges'in de dediği gibi, şiirin öğretilemeyecek ama duyumsatı
labilecek bir tür olduğunu gösteriyor.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi düşüncenin akışını bozmaktadır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
2011 YGS
6. Aşağıdaki terimlerin anlamlarını kendi ifadelerinizle açıklayınız. Ardından açıklamalarınızın doğru olup olmadığını sözlükten kontrol ediniz.
“mesaj, kaynak, kanal, alıcı, dönüt”
—* Kaynak(Gönderici): Duygu düşünce ve hayalleri (iletiyi) alıcıya gönderen kişi
—* Alıcı: İletilen öğeyi alan kişi
—* İleti (Mesaj): Gönderici ile alıcı arasında aktarılan duygu, düşünce ya da hayale denir.
—* Kanal(Araç): Gönderici ile alıcı arasındaki iletinin gönderilme şekline denir.
—* Dönüt (Geri bildirim): Alıcının göndericiye verdiği tepkiye (cevaba) denir.

- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 70.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 65.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 64.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 62.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 60.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 59.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 50.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 49.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 46.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 45.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 44.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 48.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 43.Sayfa Cevapları
- [23] 10.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Öğün Yayınları 41.Sayfa Cevapları
0 yorum:
Yorum Gönder